TAG 186 – Samarkand – Eine Perle in Mittelasien
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TAG 186 – Samarkand – Eine Perle in Mittelasien

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During centuries Registan Square was the center of Samarkand. The word Registan means “sand place”. There was a river running there many ages ago, before building the first Madrassah on the square. Years passed, the river dried out and left lots of sank there, that was the first place where the first Madrassah was built in the beginning of the 15th century and named Registan square. As the Madrassah was first built, all the holidays, parades, festivals and Sunday bazaars took place.
During centuries Registan Square was the center of Samarkand. The word Registan means “sand place”. There was a river running there many ages ago, before building the first Madrassah on the square. Years passed, the river dried out and left lots of sank there, that was the first place where the first Madrassah was built in the beginning of the 15th century and named Registan square. As the Madrassah was first built, all the holidays, parades, festivals and Sunday bazaars took place.
Neue archäologische Ausgrabungen belegen, daß Samarkand über 2700 Jahre alt ist. Samarkand wurde in der fruchtbaren Ebene des Serafschan (griech.: Polytimetos) als Oasenstadt gegründet und war die Hauptstadt von Sogdien, sie wurde 329 von Alexander dem Großen eingenommen und stand danach immer wieder unter der Herrschaft verschiedener Eroberer. Samarkand überlebte den Einmarsch und die Zerstörungen durch die Truppen von Dschingis Chan. Nach einer Revolte gegen die mongolischen Unterdrücker begann Samarkand unter Timur und seinen Söhnen – allen voran der geniale Astronom Ulug’bek – seinen Aufstieg zur wichtigsten Kultur- und Handelsstadt in Mittelasien. Die Architekturdenkmäler, für die Samarkand berühmt ist, und die noch heute wirken wie aus 1001 Nacht, entstanden zwischen dem 15. und 17. Jahrhundert.

Domes and minarets of  Samarkand
Domes and minarets of
Samarkand
Lange Zeit galt Samarkand als eine der bedeutendsten Provinzen des persischen Achämenidenreiches. Zu Wohlstand gelangte die persische Stadt durch den Handel mit den nördlichen und östlichen Regionen; die antike Seidenstraße verlief durch Samarkand und der auf dieser Handelsroute stattfindende Technologie- und Kulturaustausch hat wesentlich zur Blüte der Stadt in der Antike beigetragen. Alexander der Großeeroberte die Hauptstadt Sogdiens 329 v. Chr..

Unter islamischer Herrschaft florierte die Stadt, besonders während der Herrschaft der persischen Samaniden, bis sie von dem mongolischen Eroberer Dschingis Khan 1220 zerstört wurde. Der mongolische Herrscher Tamerlan machte Samarkand zur Hauptstadt seines Großreichs.

schreibt ein unbekannter Dichter,

daß man durch die ganze Welt reisen kann, sich die Pyramiden anschauen und das Lächeln der Sphinx bewundern kann. Du kannst das weiche Singen des Adriawindes hören und ehrfurchtsvoll vor der Akropolis knien, du kannst von Rom und seinem Collosseum gefangen sein, entzückt sein von Notre Dame in Paris oder dem alten Mailänder Dom. Aber wenn Du einmal Samarkand gesehen hast, wirst Du immer von seiner Magie verzaubert bleiben.

Das Samarkand der damaligen Zeit trug die Beinamen „des Planeten herrlichstes Antlitz“ oder „glanzvolles Antlitz der Erde“. Marco Polo (1254-1324), der, so vermuten neuere Forschungen, nie in China war und nur bis Samarkand gekommen sein soll, schreibt in Kapitel 52 seines Reiseberichtes:

Samarkand ist eine vornehme Stadt, geschäckt mit schönen Gärten und umgeben von einer Ebene, in der alle Früchte wachsen, die man sich nur wünschen kann. Die Einwohner, teils Christen, teils Mohammedaner, sind dem Neffen des Großkhans Untertan; dennoch sind die Beziehungen zwischen beiden Parteien nicht freundschaftlich, sondern es herrscht ein ständiger Kampf und Krieg.

Im 18. Jahrhundert begann mit dem überfall der Schaibaniden, der eigentlichen Vorfahren der heutigen Usbeken, der Niedergang Samarkands; in der Zeit von 1720 bis 1770 war die Stadt sogar gänzlich unbewohnt. Erst nachdem Samarkand 1887 unter russischer Herrschaft eine Provinzhauptstadt mit Eisenbahnanschluss wurde, konnte sich die Stadt wirtschaftlich erholen.

Sie wurde Hauptstadt einer Provinz innerhalb des Generalgouvernements Turkestan, aus dem 1918 die Turkestanische ASSR wurde. 1925 wurde sie zur ersten Hauptstadt der neu geschaffenen Usbekischen SSR, verlor diese Funktion jedoch 1930 an Taschkent. Seit 1991 gehört die Stadt zur unabhängigen Republik Usbekistan, deren viertgrößte Stadt sie ist. Darüber hinaus ist sie Verwaltungszentrum der gleichnamigen Region.

Quelle: Wikipedia / Uzbekistan in Tour / Weitere Quellen

The ensemble consists of three Madrassah: Ulugbek Madrassah (15th century), Sher – Dor Madrassah (17th century) and Tilla-Kari Madrassah (gold covered)(17th century).
The ensemble consists of three Madrassah: Ulugbek Madrassah (15th century), Sher – Dor Madrassah (17th century) and Tilla-Kari Madrassah (gold covered)(17th century).
The ensemble consists of three Madrassah: Ulugbek Madrassah (15th century), Sher – Dor Madrassah (17th century) and Tilla-Kari Madrassah (gold covered)(17th century).
The ensemble consists of three Madrassah: Ulugbek Madrassah (15th century), Sher – Dor Madrassah (17th century) and Tilla-Kari Madrassah (gold covered)(17th century).

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 Sher – Dor Madrassah (17th century)
Sher – Dor Madrassah (17th century)

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A students room in a Madrasah
A students room in a Madrasah

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The majestic blue domes of the Bibi-Khanym Mosque
The majestic blue domes of the Bibi-Khanym Mosque
The majestic blue domes of the Bibi-Khanym Mosque are the unusual sight.It takes one’s breath even from understanding the scale of construction of this monument, impressing with its size and beauty. In antiquity the dome of this mosque was compared with the dome of heaven and the arch of portal – with the Milky Way.
The majestic blue domes of the Bibi-Khanym Mosque are the unusual sight.It takes one’s breath even from understanding the scale of construction of this monument, impressing with its size and beauty. In antiquity the dome of this mosque was compared with the dome of heaven and the arch of portal – with the Milky Way.
The majestic blue domes of the Bibi-Khanym Mosque are the unusual sight.It takes one’s breath even from understanding the scale of construction of this monument, impressing with its size and beauty. In antiquity the dome of this mosque was compared with the dome of heaven and the arch of portal – with the Milky Way.
The majestic blue domes of the Bibi-Khanym Mosque are the unusual sight.It takes one’s breath even from understanding the scale of construction of this monument, impressing with its size and beauty. In antiquity the dome of this mosque was compared with the dome of heaven and the arch of portal – with the Milky Way.

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The majestic blue domes of the Bibi-Khanym Mosque are the unusual sight.It takes one’s breath even from understanding the scale of construction of this monument, impressing with its size and beauty. In antiquity the dome of this mosque was compared with the dome of heaven and the arch of portal – with the Milky Way.
The majestic blue domes of the Bibi-Khanym Mosque are the unusual sight.It takes one’s breath even from understanding the scale of construction of this monument, impressing with its size and beauty. In antiquity the dome of this mosque was compared with the dome of heaven and the arch of portal – with the Milky Way.

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The Mosque Hazrat Hyzr is located on the south of Afrasiab fortress. The building is replete with dates, indicating the time of its restoration - mainly, it XIX-XX centuries.
The Mosque Hazrat Hyzr is located on the south of Afrasiab fortress.
The building is replete with dates, indicating the time of its restoration – mainly, it XIX-XX centuries.
Samsa, a classical Uzbek dish
Samsa, a classical Uzbek dish
The Bazaar / Market
The Bazaar / Market

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Shakhi Zinda complex. It consists of rows of refine sparkling blue colors tombs. Harmoniously combined in a lively and moving composition, various mausoleums are grouped along the narrow medieval streets. Shakhi Zinda consists of eleven mausoleums, which were built one after another in XIV - XV centuries.
Shakhi Zinda complex. It consists of rows of refine sparkling blue colors tombs. Harmoniously combined in a lively and moving composition, various mausoleums are grouped along the narrow medieval streets. Shakhi Zinda consists of eleven mausoleums, which were built one after another in XIV – XV centuries.
Two years later, the ruler of Samarkand Yalangtush Bahadur ordered to build the copy of the Madrassah, and the second Sher-Dor Madrassah was built opposite it. The only difference was that it had two more winter teaching halls, but the main structure was the same as in Ulugbek Madrassah.
Two years later, the ruler of Samarkand Yalangtush Bahadur ordered to build the copy of the Madrassah, and the second Sher-Dor Madrassah was built opposite it. The only difference was that it had two more winter teaching halls, but the main structure was the same as in Ulugbek Madrassah.
The Ulugbek Madrassah was built by the Ulugbek’s order and guidance. It lasted only three years from 1417 to 1420. When the medresse was constructed, Ulugbek gave lectures on mathematics and astronomy till his death.
The Ulugbek Madrassah was built by the Ulugbek’s order and guidance. It lasted only three years from 1417 to 1420. When the medresse was constructed, Ulugbek gave lectures on mathematics and astronomy till his death.

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